autor ilustracji: Jan Kryciński

Czasami lubimy swoimi myślami wracać do „złotych czasów rootowania” smartfonów, kiedy ta czynność przynosiła same korzyści – nową wersję Androida, dostęp do dodatkowych funkcji i możliwości konfiguracji systemu, a także znacznie szybsze działanie. Instalacja nieoficjalnego systemu często więc wiązała się z daniem „drugiego życia” nawet starszemu smartfonowi.

Dzisiaj jednak tak różowo już nie jest – odblokowanie bootloadera (programu startowego systemu operacyjnego) lub dostępu do roota (czyli uprawnień administratora) potrafi nam mocno utrudnić życie. Te przykrości najmocniej odczujemy przy chęci skorzystania z aplikacji bankowych. Dlaczego? Otóż aplikacje te wykrywają dostęp do roota czy odblokowanego bootloadera i w najlepszym przypadku wyświetlą monit o tym informujący, a w najgorszym – zablokują dostęp do swoich funkcji, a przecież mobilna bankowość to jedna z najchętniej wykorzystywanych możliwości smartfonów.

Smartfon na żółtym tle wyświetlający logo BLIKa oraz informację "jeszcze chwila... gdy wszystko będzie gotowe, wyślemy Ci powiadomienie"
Niekończąca się aktywacja płatności zbliżeniowych BLIK w aplikacji pewnego banku. Smartfon zawiera nieoficjalne oprogramowanie GrapheneOS

Jaki jest problem?

Jak to mówią, jako konsumenci możemy głosować pieniędzmi i wybierać te opcje, które najbardziej nam pasują, a w przypadku aplikacji bankowych zapewne wybierzemy tego dostawcę, który najmniej narzuca nam swoje ograniczenia. Niestety, dostęp do informacji mówiących, czy i jak dane aplikacje banków i fintechów działają „pod rootem” nie jest prosty. Takich danych instytucje przecież nie publikują, a sami entuzjaści nie mają obowiązku swojej wiedzy udostępniać innym.

Nasze rozwiązanie? Baza raportów użyteczności aplikacji bankowych!

Dlatego też postanowiliśmy tę wiedzę konsekwentnie zebrać oraz usystematyzować. W ramach tej działalności utworzyliśmy specjalny szkic raportu, w którym podajemy wyniki badań dostępów do poszczególnych funkcji aplikacji bankowych na urządzeniach z nieoficjalnym oprogramowaniem, np. LineageOS oraz z dostępem do uprawnień administratora. Podczas badań brane są pod uwagę przeróżne funkcje, w tym możliwość wykonywania przelewów, dostęp do płatności zbliżeniowych czy logowanie za pomocą zabezpieczeń biometrycznych. Finałem jest wydawana na podstawie wyników ocena doświadczenia obcowania z aplikacją mobilną.

Gdzie publikowane są raporty?

Tworzymy i udostępniamy je w ramach naszego forum, w dziale Mobilne aplikacje bankowe bez Google Play:

🌍 📱💳 Mobilne aplikacje bankowe bez Google Play
Tutaj zbieramy informacje o tym, jak różne polskie aplikacje bankowe działają na telefonach bez Google Play Services. Czy działają płatności zbliżeniowe? Biometria? Czy aplikacja narzeka na roota?

Każdy raport ma swój oddzielny wątek, w którym użytkownicy mogą się dowolnie udzielać.

Baza ciągle jest rozwijana, a jak tylko osiągnie optymalny rozmiar, to zostanie udostępniona w ramach jednolitego interfejsu, aby dostęp do danych był jeszcze prostszy i wygodniejszy.

Twój ruch! Czas działać!

Teraz zwrócimy się bezpośrednio do Ciebie, drogi czytelniku. Jeśli chciałbyś dołożyć swoją cegiełkę i podzielić się swoimi doświadczeniami z aplikacjami bankowymi pracującymi na systemach z dostępem do roota, to możesz to zrobić! Już teraz utwórz własny raport na naszym forum i udostępnij zdobytą wiedzę innym użytkownikom. Za każdy wpis serdecznie dziękujemy!

Zobacz wyniki testów · Dołącz do forum