Przygotowaliśmy dla Was kolejne zestawienie ciekawych informacji i odnośników, wzbogacone o krótkie komentarze naszego zespołu. Zapraszamy do czytania i dzielenia się swoimi opiniami.
Dział technologiczny
Rozpoznawanie phishingowych treści za pomocą AI
Pewien człowiek stworzył narzędzie o nazwie Catch, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do wykrywania phishingowych treści w wiadomościach e-mail, po tym jak jego babcia została oszukana na kwotę 27 000 dolarów. Okazuje się jednak, że niewiele osób jest zainteresowanych korzystaniem z tego typu ochrony, nawet jeśli sami padli ofiarą oszustwa.
Z naszych obserwacji wynika, że Catch jest narzędziem płatnym i zamkniętym, co może budzić obawy o prywatność użytkowników. W związku z tym, narzędzie to prawdopodobnie nie zdobędzie dużej popularności.
CEO Spotify: „koszty tworzenia treści są bliskie zeru”
CEO Spotify Daniel Ek napisał na Twitterze/X, że obecne koszty tworzenia treści są bliskie zeru. Filozoficzny post Eka spotkał się z ostrą krytyką w mediach społecznościowych. Wiele osób i twórców zakwestionowało jego stwierdzenie, że tworzenie muzyki jest prawie bezkosztowe, wskazując na duże wydatki związane z instrumentami, sprzętem, edukacją oraz przede wszystkim czasem poświęconym na tworzenie muzyki. Warto przypomnieć, że jednocześnie na dniach Spotify podniósł ceny swoich planów subskrypcyjnych.
Nowy sposób wyświetlania reklamy na Instagramie
Instagram testuje nowy format reklamy o nazwie „ad break”, której nie będzie można pominąć. Aby kontynuować przeglądanie treści, użytkownicy będą zmuszeni zrobić sobie przerwę i obejrzeć reklamę, podobnie jak w darmowej wersji YouTube'a. Reklamom będzie towarzyszyć licznik czasu, który zablokuje dalsze korzystanie z aplikacji, dopóki użytkownik nie obejrzy reklamy. Decyzje twórców Instagrama spotkały się z dużą krytyką ze strony użytkowników. W reakcji na niezadowolenie, użytkownicy na Reddicie grożą zaprzestaniem korzystania z aplikacji, a nawet zamknięciem swoich kont.
My gorąco zachęcamy do wypróbowania alternatywy, jaką jest aplikacja Pixelfed, która jest częścią sieci Fediverse. Więcej o sieci Fediverse i jej aplikacjach dowiesz się z naszego dużego materiału o Fediverse:
Meta wykorzystuje treści użytkowników do trenowania swoich modeli językowych sztucznej inteligencji
Meta zaczęła informować swoich użytkowników o tym, że treści przez nich udostępniane są wykorzystywane do szkolenia sztucznej inteligencji (mowa głównie o modelu językowym Meta Llama 3). Zgoda na to wykorzystanie jest automatyczna, ale użytkownicy mają prawo wycofać zgodę. Nam pozostaje tylko wierzyć, że wycofana zgoda będzie respektowana, ponieważ jak informuje Meta, nawet jeżeli nie korzystasz z jej produktów i usług lub nie posiadasz konta, wciąż dane o Tobie mogą posłużyć do trenowania sztucznej inteligencji.
Rok Linuksa w niemieckich urzędach?
Niemiecki land Szlezwik-Holsztyn jako pierwszy w pilotażowym projekcie w Niemczech porzuca system Microsoft Windows oraz pakiet Microsoft Office na rzecz Linuksa oraz pakietu LibreOffice na 30 000 komputerach używanych w lokalnych urzędach w regionie.
Takie działania to znakomity przykład przyświecającej nam idei „Public Money, Public Code”:
Sekcja bezpieczeństwo
Ataki wykorzystujące kolejność danych do zakłócania modeli uczenia maszynowego
Wiadomo, że można atakować modele uczenia maszynowego zaburzając dane służące do ich uczenia. Ciekawa praca pokazuje, że kiedy trening w celu optymalizacji wykorzystuje stochastic gradient descent, wystarczy zmienić kolejność danych dostarczanych modelowi w czasie uczenia, żeby przeprowadzić atak - wcale nie trzeba ich modyfikować.
Zdalny cyberatak „uceglający” 600 000 routerów
600 000 routerów w USA zostało „uceglonych” przez zdalny cyberatak - nie wiadomo czy celowo, czy została podjęta nieudana próba bardziej zaawansowanego ataku mającego na celu zastąpienie ich firmware.
Badacze odzyskali 11-letnie hasło do portfela kryptowalut o wartości $3 milionów
Kolejny przykład złamania hasła dzięki słabości generatora liczb losowych jest dobrym przypomnieniem, że bezpieczne hasła najlepiej generować bez użycia komputera, choć w tym wypadku „ofierze” nie wyszłoby to na dobre.
Aspekty prawne
Koniec „zero ratingu”
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał zalecenia, które nakazują operatorom mobilnym zaprzestanie stosowania modelu „zero rating”. Z komunikatu UKE można dowiedzieć się, czym jest model „zero rating”, w przypadku dostępu do jakich usług jest on stosowany oraz co w ramach zaleceń nakazał organ.
Prezes UODO powołał Społeczny Zespół Ekspertów
4 czerwca 2024 r. w Warszawie, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych powołał Społeczny Zespół Ekspertów, który działać będzie przy organie nadzorczym. Ma być to społeczne ciało opiniodawczo-doradcze Prezesa Urzędu. O tym, jaką dokładnie rolę będzie pełnił zespół oraz kto wchodzi w jego skład można dowiedzieć się z komunikatu zamieszczonego na stronie internetowej.